Günümüz dünyasında hayatlarımız o kadar meşgul ki, sadece bir görevi yerine getirmek boş bir hayal gibi görünüyor. Bununla birlikte, son birkaç yılda bize çoklu görev yapmamamızı söyleyen birçok bilimsel bilgi aldık, peki bunları dinliyor muyuz? Aslında bir seferde tek bir şey yapmak ve büyük bir başarı elde etmek mümkündür. Örneğin, Albert Einstein’ın görelilik teorisi üzerinde çalıştığı zamana bir bakın. Einstein İlkesi “Derin Çalışma: Dikkati Dağıtılmış Bir Dünyada Odaklanmış Başarı Kuralları”nın yazarı olan Cal Newport, Einstein İlkesini popüler hale getirdi. Bir blog yazısında Newport, 1912–1915 yılları arasında Einstein’ın öncelikle görelilik teorisine odaklandığını açıklıyor. Ancak Einstein fazlaca fedakarlık yapmak zorunda kalırken, tarihin en büyük bilimsel başarılarından birini yayınladı. Newport, “Büyük miktarda dikkati arayabileceğimiz çok az sayıda projeye odaklandığımızda oldukça üretken oluyoruz,” diye yazıyor. “Başarıya değer başarılar çok çalışmayı gerektirir. Burada kısa yol yok.” “Mükemmel bir dünyada hepimiz Einstein olurduk” diye ekliyor Newport. “Her birimizin, hayatımızın üç ana alanında yalnızca bir veya en fazla iki projesi olurdu: profesyonel, ders dışı ve kişisel.” Buna karşılık, “projeleri etkileyici sonuçlara iterken, dışlamada bu özel sete odaklanabiliriz”. Elbette çoğumuz o kadar şanslı değil. Newport, bunun riskli, sıkıcı ve biraz gerçekçi olmadığını savunuyor. Verimlilik Arınması Tam Olarak Nedir? Bir üretkenlik tasfiyesi “beklenmeyen bir sonraki büyük şey için bir arayıştan vazgeçmeden, ilkeyi tatmin etmeye mümkün olduğunca yaklaşmak için basit bir strateji.” İlke şu şekilde çalışır:
  • Bir sayfa kağıt alın ve üç sütun oluşturun; profesyonel, ders dışı ve kişisel. “Profesyonel” altında, şu anda üzerinde çalıştığınız tüm büyük projeleri listelersiniz. “Müfredat dışı”nın altında, yan projelerinizi not edin. Ve “kişisel” altında, okumak gibi tüm kişisel gelişim projelerinizi not edin.
  • Newport, her listenin altından, “hayatınızın bu noktasında en önemli olan ve en büyük getiriyi sağlayacak gibi görünen bir veya iki proje seçin” diye açıklıyor. “Bu projelere bir yıldız koyun.”
  • Ardından, ciddi bir sonuç olmadan üzerinde çalışmayı hemen bırakabileceğiniz her şeyi belirleyin. Bunları çaprazlayın.”
  • Newport, işaretlenmemiş projeler ne olursa olsun, “onları sonuçlandırmak için 1–3 haftalık bir plan yapın” diye ekliyor. “Bunların çoğu, üzerinde çalışmayı bırakmadan önce birine bir şeyler borçlu olduğunuz projeler olacak.” Eğer öyleyse, “bunları mümkün olduğunca çabuk kapatmak için yakın gelecek adına bir kriz planı” geliştirin.
  • “Çatlak planınızı tamamladıktan sonra, yalnızca az sayıda önemli projeyle kalacaksınız. Bunun anlamı, “bir sonraki Görelilik Teoriniz olmak için programınızı birkaç yarışmacı dışında hepsinden arındırdınız”.
Üretkenlik İçin Arınmanın 6 Yolu Yukarıda listelenen strateji basit görünebilir. Düzenli olarak yapıldığında ise kesinlikle etkilidir. Ancak bu konsepti bilinen üretkenliğimizi çalan durumlara uygularsanız, sonuçlarından memnun kalırsınız. Bu da sizi yalın, ortalama bir üretkenlik makinesi yapar. 1. Rutininizi güncelleyin Rutinler işe yarayabilir. Yapı sağlarlar ve planlamayı kolaylaştırırlar. Bir rutininiz olduğunda, çok fazla karar vermeniz gerekmez. Ama olay şu. Rutininiz gerçekten etkili mi? Otopilotta olmanız doğru yolda olduğunuz anlamına gelmez. Bir dakikanızı ayırın ve günlük programınızı değerlendirin. Aşağıdaki soruları cevaplayın:
  • En fazla enerjiye sahip olduğunuzda mı çalışıyorsunuz?
  • Takviminizde boşluk bıraktınız mı?
  • Kısa ve uzun vadeli hedeflerinize gerçekten yaklaşıyor musunuz?
  • Hangi yinelenen görevleri devredebilir veya kaldırabilirsiniz?
Mükemmel bir program var mı? Tabi ki yok. Ancak StephenCovey’in sözleriyle, “Anahtar, programınızdakilere öncelik vermek değil, önceliklerinizi planlamaktır.” 2. Eski görevleri bırakın Kendinize bir iyilik yapın ve yapılacaklar listenize bir göz atın. Çünkü otomatik pilotta bir süre içinde, sizi bir sürpriz bekliyor olabilir. Bu görevler artık alakalı olmayabilir veya daha da kötüsü, artık önemsiz veya belirsiz olabilir. Bu öğeler aslında dağınıktır. Bu yüzden onları listenizden silin. Geriye kalanlara gelince , Eisenhower Matrisi gibi bir şey kullanarak listenize öncelik verin. Önemli ve acil ne varsa, hemen yapılacaklar sırasında olsun. Önemli ancak acil olmayan görevler başka bir zaman için planlanacaktır. Unutmayın, acil olan ancak önemli olmayan herhangi bir şey başka birine atanabilir. Yani, gerçekten, bu görevleri şu anda başka birine kopyalayıp yapıştırın. 3. Çalışma alanınızın düzeni yeterli mi? Objektif bakacak olursak, çalışma alanınız yeterli derece de düzenli mi, ya da size göre düzenli mi? Pırıl pırıl olması gerekmiyor. Ancak alanınızın motivasyon dürücü duruma dönüşmesine izin vermeyin. Bazı ipuçları:
  • İhtiyacınız olmayan her şeyi çöpe atın veya önemsiz postalar gibi geri dönüştürün.
  • Hem kağıt hem de dijital dosyaları masaüstünüzde olmayacak şekilde düzenleyin.
  • Fransız bir şef gibi düşünün ve mizanseni uygulayın. Her şeye bir yer ayırın ve en sık kullandığınız eşyaları size yakın tutun. Ardından, günün sonunda her şeyi ait olduğu yere geri koyun.
  • Bölgeler oluşturun. Derin çalışmalarınızı masanızda yapabilirsiniz. Ancak, farklı aktiviteler için başka bölgeleriniz olmalıdır. Örneğin, beyin fırtınası için bir kaynak alanı veya açık alan oluşturabilirsiniz.
  1. Aşırı bilgi yüklemesinden kaçının 7/24 bağlı olmak ve çok fazla veri ile çevrili olmak aşırı bilgi yüklenmesine neden oluyor. İşaretlenmeden bırakıldığında üretkenliğinizi, performansınızı ve işbirliğinizi engelleyebilir. Sonuçta, beyin bir devre gibi patlamadan önce ancak bu kadarını hatırlayabilir. Bu nedenle ne tükettiğiniz konusunda daha seçici olun. Tercihen, tükettiğiniz şeylerin şu anda üzerinde çalıştığınız şeyle alakalı olmasını sağlayın. Ayrıca, bilgi toplama konusunda bir zaman sınırı belirleyebilir ve dikkat dağıtıcı şeyleri engellemeyi öğrenebilirsiniz. Toplu işleme bir dönüş verin. Ara sıra zihninizin hayal kurmasına ve gezinmesine izin vermeyi de unutmayın. 5. Burada bulunmaktan memnun musun? Geçen hafta sonu bir arkadaşın küçük bir açık hava toplantısı vardı. Bunu programıma sığdırabilirken, duruma karşı çok fazla aidiyet hissetmiyordum. Bu bencilce gelebilir. Ama başka şeylerin daha önemli olduğunu hissettim ve bence bu olay o sırada bir öncelik değildi. Sonrasında onlara katılmayacağımı haber verdim. Ayrıca farklı iş için başka bir zaman planladım. Artık bu ilkeyi, yeni bir proje, toplantı veya ağ oluşturma etkinliği olsun, herhangi bir zaman isteğine uyguluyorum. Biz iş hayatında ekonomiyi ve işimizi kurtarmak için çalışırken bu mantrayı aklımızda tutun. Kendinizi ve şirketinizi inşa etmiyorsanız, bir başkasının işini kurmasına veya kurtarmasına yardım edin! 6. Stresten kurtulun Son olarak, çok önemli bir madde, stresi hayatınızdan çıkartın. Bunu yapmazsanız, sadece üretkenliğinize zarar vermezsiniz, ayrıca sağlığınızı da tehlikeye atarsınız.
  • Tetikleyicilerinizi tanımlayın, böylece onları kaldırabilirsiniz. Örneğin, bir müşteri sizi geceleri ayakta tutuyorsa, gitmesine ve başka biriyle çalışmasına izin vermek isteyebilirsiniz.
  • Vücuduna önem ver. Vücudunuzu hareket ettirin, sağlıklı beslenin ve uykunuzu ihmal etmeyin.
  • Meditasyon yap. İşte bir mola verin ve dikkatli olun, sadece beş dakika olsa bile.
  • Kendinizi nasıl sakinleştireceğinizi öğrenin. Stresli olduğunuzda, sakinleşmek için nefes egzersizlerini deneyin.
  • Zevk aldığınız bir şey yapın. Okumak, yürüyüş yapmak veya arkadaşlarınızla, ailenizle vakit geçirmek olabilir.
  • Kontrol edebileceğiniz şeylere odaklanın. Ciddi anlamda. Elinizde olmayan şeylere takıntı yaparak zamanınızı boşa harcamayın.