Doğru yapıldığında geri bildirim, iş süreçlerini iyileştirmek ve kalibre etmek için bir araç görevi görür.
Geri bildirim, herhangi bir yaratıcı sürecin değerli bir parçasıdır; ürünü ayarlamak ve istenen sonuca ulaştırmak için kullanabileceğiniz kılavuzlar olarak hizmet eder, çalışmanızın kalitesini gösterir ve ayrıca müşterinizin projenin neden başarısız olduğunu anlamasına yardımcı olabilir.
Ancak geri bildirim vermek ve almak, çoğunlukla eleştiriyle karıştırıldığı ve çok kişisel olarak algılanabildiği için yanıltıcı olabilir. Üzerinde bu kadar çok çalıştığınız şey hakkında potansiyel olarak kötü bir şey duymak zor olabilir, bu nedenle çoğumuz eleştiriden veya geri bildirimden kaçınmayı tercih ederiz.
Ancak geri bildirim mutlaka olumsuz bilgi değildir; neyin iyi yapıldığı, neyin o kadar iyi yapılmadığı ve neyin geliştirilebileceği değerlendirilerek yaklaşıldığında en iyi şekilde yapılır. Doğru yapıldığında geri bildirim, iş süreçlerini iyileştirmek ve kalibre etmek için bir araç görevi görür.
Etkili geri bildirim kriterleri
Geri bildirimin etkili olabilmesi için bir dizi kurala uyması gerekir.
- Alıcıya faydalı olmalı
- Güvenilir bir kişi tarafından verilmeli
- İyi niyetle verilmeli
- Uygun zamanda ve yerde verilmeli
- Açık ve etkileşimli olmalı
Geri bildirim nasıl verilir?
Geri bildirim vermek, geri bildirim almak kadar zor olabilir. Açık olmayan niyetler ve mesajlar, iş ilişkilerini olumsuz yönde etkileyebilecek bir yanlış anlama yaratabilir.
Özel yap. Eğer bir takımın parçasıysanız, hataları diğerlerinin önünde belirtmenize gerek yok. Neyin doğru, neyin yanlış gittiğini tartışmak size gerçekten ilerleme kaydetmeniz ve diğer kişinin duygularını incitmeden sorunları çözmeniz için daha fazla fırsat verir.
Zamanında olduğundan emin olun. Geri bildirim, hemen harekete geçme veya gelecekteki projeler için not alma olasılığı olduğunda en iyi sonucu verir. Yıllar öncesinden bir şeyi gündeme getirirseniz, o söz konusu durumda artık geçerli olmayabilir.
Açık ol. Değişikliklerin gerçekleşmesi için bir dahaki sefere tam olarak neyin farklı yapılmasını istediğiniz konusunda spesifik olmanız gerekir. A, B ve C’nin farklı şekilde yapılması gerektiğini belirtmek, herhangi bir ayrıntı vermediği için her şeyin yanlış yapıldığını belirtmekten daha değerlidir.
Öneriler sunun. İyi geri bildirim her zaman soruna bir çözüm sunar ve durumun nasıl gelişmesini istediğinizi belirtir. Bunlara göre nasıl hareket edileceğine dair net yönergeler ve öneriler sağlayarak geri bildirim alıcısının gerekli değişiklikleri yapmasına yardımcı olur.
Düzenli hale getirin. Geri bildirimi çalışma sürecinizin düzenli bir parçası haline getirmek, herkesin bunu sonuçlarının eleştirisi yerine yararlı bir araç olarak görmesine yardımcı olur. Geri bildirim, sağlıklı ve verimli bir çalışma ortamının gerekli bir parçasıdır ve göz ardı edilmemelidir.
İstenmeyen geri bildirimde bulunmayın. İyi bir yerden gelse bile karşıdaki kişi onu almaya hazır olmayabilir. Çoğu zaman önerilerimiz, fikirlerimiz ve övgülerimiz olur, ancak geri bildirim gibi hassas bir şeyin, diğer kişi işi bittiğinde ve yapıcı eleştiriye hazır olduğunda doğrudan bunu istediğinde vermek daha iyidir.
Geri bildirim nasıl alınır?
Bazen geri bildirim almak zor olabilir çünkü bu, çalışmanızın kalitesinin yargılanması ve sorgulanmasıyla bağlantılıdır. Geri bildirimden en iyi şekilde yararlanmak için, onu verme konusunda pratik yapmanız ve geri bildirimi ne zaman aldığınızı anlamanız gerekir.
Sık sık isteyin. Geri bildirim, kişisel ve profesyonel gelişiminiz için önemlidir; bu nedenle, bu durumu sık sık davet ederseniz, olumsuz yorumlara hazırlıksız yakalanma olasılığınız azalır. Düzenli geri bildirim, işinizde ilerlemenize, zorlukları önceden görmenize yardımcı olabilir ve bunlara olumlu yanıt verme konusunda size daha fazla deneyim kazandıracaktır.
Büyümeye odaklanın. Size geri bildirimde bulunan kişinin amacının sizi gücendirmek olmadığını, işinizi daha iyi yapmanıza yardımcı olabilecek bir fikir sunmak istediğini unutmayın. Bunu, bu fikirleri yeniden gözden geçirmek, onlardan değerli bilgiler almak ve bu alanı iyileştirme için bir fırsat haline getirin.
Düşünün. Size verilen tavsiyelere göre hareket etmenize gerek yok ama en azından bunun hakkında düşünün ve değerlendirin. Size geri bildirimde bulunan kişiye teşekkür edin, ortaya çıkabilecek soruları sorun ve fikirlerinin dinlendiğini ve dikkate alındığını ona bildirin.
Geri bildirim verme ve alma konusu, birçok podcast ve videolarda tartışılıyor. Bu tip durumlar, sizin bu konuda eleştiri bareminizi yukarı taşımanıza yardımcı olacak kaynaklar olabilir. Ayrıca, yaratıcı ve profesyonel alanlarda daha fazla geri bildirim uygulanabiliyor.
Geri bildirim vermek ve almak, işinin kalitesini artırmak isteyen herkes için profesyonel ve yaratıcı gelişim açısından çok önemlidir. Doğru yönetildiğinde geri bildirim, belirlenen hedeflere mümkün olan en iyi şekilde ulaşmaya yardımcı olabilir. Bu nedenle, konuyu kişiselleştirmeden, üstünde çalışılması gereken bir gelişim alanı olarak görmek en doğrusu.