İyi bir hikaye düşündüğünüzde aklınıza ne geliyor? Bundan sonra ne olacağını, çatışmanın kendi kendine nasıl çözüleceğini ve kahramanların mutlu sona giden yolculuklarında engelleri nasıl aşacaklarını merak etmenizi sağlayan büyüleyici, akıcı bir anlatım. En sevdiğiniz kitabı veya filmi, bunun sizi olay örgüsüne nasıl dahil ettiğini düşünün.

Hikayeler günlük hayatta etrafımızı sarıyor. Hayatı ve dünyayı masallar aracılığıyla öğrendiğimiz erken çocukluk döneminden itibaren, büyüdükçe vazgeçilmez bir iletişim yolu haline gelir. Şirketler, markalarına değer katmak ve hedef kitleleriyle daha derin bir düzeyde etkileşim kurmak için hikaye anlatımını etkili kullanıyor. İnsanlar bir fincan kahve içerken yanındaki kişilere hikayeler anlatıyorlar. İlgilerini çeken hikayeleri dinlemek hoşlarına gidiyor.

Neden hikaye anlatımı?

Hikaye anlatımı, hedef kitlenizle bağlantı kurmanın ve insanlarla etkileşim kurmanın güçlü bir yoludur. Bir durumu kelimelerle resmeden ve sizi bunun bir parçası haline getiren ilgi çekici bir hikaye yerine kuru gerçeklerden oluşan bir listeyi mi tercih edersiniz? Gerçekler önemlidir ve bazı durumlarda daha uygundur, ancak tekdüzelik söz konusu olduğunda dikkatinizi çekme olasılıkları daha azdır.

TED sunucularını düşünün; sınırlı bir süre içinde ve tüm gözlerin onların üzerinde olmasının baskısı altında izleyiciyi büyülemeyi, etkileşime geçirmeyi ve onlara değer sağlamayı başarıyorlar. Sözleriyle insanların hayatlarını değiştirmeyi başarıyorlar, peki bu sanat değilse nedir?

Bu beceride ustalaşmak hem profesyonel hem de kişisel yaşamınızda işinize yarayabilir ve iletişim becerilerinizi geliştirmenin harika bir yoludur. Hikayeler, her şeyin çok canlı ve mümkün olduğu hayal gücümüze geçmemize yardımcı olur.

Gerilim yaratın

O bilinmeyenin heyecanı! Ne bekleyeceğinizi bilemediğinizde konuya daha fazla dahil olursunuz ve kendinize “Bundan sonra ne olacak?” diye sormaya devam edersiniz. Böylelikle bir enerji ve dikkat yükselmesi yaşarız. Bu kesinlikle daha iyi! İzleyicilerinizi tek bir hikayeye çekmek ve onları beklenmedik bir dönüşle şaşırtmak onların dikkatini çekmenin kesin bir yoludur.

İlişkilendirilebileceğiniz bir kahraman ekleyin

İzleyicilerinize bağlantı kuracakları, hatta tezahürat yapacakları, ortak düşmanın üstesinden gelip sorunu çözecek bir tür kahraman verin. Hedef kitlenizdeki insanları hikayenizin ana karakterleri haline getirin ki, “Bu ben olabilirim!” diye düşünsünler.

Dönüşümü gösterin

Hikaye anlatımı statik bir öğe değil, bir süreçtir, bir yolculuktur, bir gelişmedir. Dinleyicilerinizi istenmeyen durumdan, istediğiniz duruma götürün, onlara bir çözüm önerin ve oraya nasıl gidileceğini gösterin. Sizin yardımınızla insanlar karşılanmamış ihtiyaçlardan ve arzulardan mutlu bir geleceğe geçebilirler.

Savunmasız olmaktan korkmayın

Hikayeyi açma ve kişiselleştirme yeteneği, kitlenizle bağlantı kurmanın harika bir yoludur. Bu, hikayenize “gerçek” bir dokunuş verir ve onu daha özgün hale getirir. Bir hikaye anlatırken çoğu zaman başkalarının da hikayesini anlatırsınız ve herkes aynı zayıflıklara, korkulara ve problemlere sahiptir. İnsanlar paylaşabilecekleri bir şey olduğunda daha iyi bağlantı kurma eğilimindedir.

İyi bir hikayenin gücünü hafife almayın

Son noktanızı hatırlanması gereken asıl nokta haline getirin. Hikayenizin özü, ahlaki değeri, amacı budur. Mantıklı bir son sağlamak hikayeyi tamamlar. Bu sizin hikayenizdeki mutlu son.

Birçok insanın kalbini ve aklını kazanabileceği için iyi bir hikayenin gücünü hafife almayın. Anlatımınız üzerinde ne kadar çok pratik yaparsanız, o kadar büyüleyici hikayeler anlatacaksınız. Otantik bir hikaye diğer insanlar için karşı konulamaz bir çekiciliktir, o yüzden kendinizinkini anlatın.