Almanya Federal Cumhuriyeti İzmir Başkonsolosu Ralf Schröer, Avrupa’da Türk gıdalarına büyük talep olduğunu belirterek, Türkiye'nin tarım üretiminde güçlü bir pazar olduğunu vurguladı. Schröer, meyve ve sebzede 2024 yılında sırasıyla yüzde 5.6 ve yüzde 3.4 büyüme beklendiğini söyledi. Organik ürünlerin AB pazarı için çok önemli olduğunu belirten Schröer, Türkiye'nin un, fındık ve ayçiçek yağı gibi ürünlerde Almanya ile olan ihracatının öne çıktığını, ancak Ege Bölgesi'nde üretilen gıda ürünlerine yönelmek istediklerini ifade etti. 

Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, birliğin 12 farklı sektörde 7 bin 500’ün üzerinde üyesiyle 215 ülke ve bölgeye ihracat gerçekleştirdiğini belirtti. Eskinazi, Türkiye'nin 2023 yılında yüzde 2,8 artışla 35 milyar dolarlık tarım ürünü ihraç ettiğini, Ege İhracatçı Birlikleri'nin ise yüzde 8,8 artışla 7,3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirerek Türkiye’nin tarım ürünleri ihracatının yüzde 20’sini tek başına gerçekleştirdiğini ve 2024 yılında da bu olumlu eğilimin devam ettiğini söyledi. Eskinazi, Türkiye'nin 2023 yılında Almanya’ya 21 milyar 79 milyon dolarlık ihracat yaptığını belirtti.

İKİ ÜLKE ARASINDAKİ DIŞ TİCARET HACMİ 50 MİLYAR DOLAR SEVİYESİNDE

Eskinazi, Türkiye’nin 2023 yılında Almanya’dan 28,6 milyar dolarlık ithalat gerçekleştirdiğini ve iki ülke arasındaki dış ticaret hacminin 50 milyar dolar seviyesinde olduğunu belirtti. Almanya'nın gıda kalemlerinde kendine yetme oranlarının düşük olduğunu ve Türkiye'nin bu açığı kapatma potansiyeline sahip olduğunu ifade eden Eskinazi, "Almanya’ya yıllık 2 milyar dolarlık gıda ihracatımız var. Ancak bu rakam gerçek potansiyelimizi yansıtmıyor. İki ülke arasındaki potansiyelin daha fazla olduğunu biliyoruz. BioFach Fuarı’na çeyrek asırdır Türkiye Milli Katılım Organizasyonu gerçekleştiriyoruz" dedi.

Eskinazi, 2023 yılında Almanya’ya gıda ihracatında yaş meyve sebze sektöründe yüzde 43,2, zeytin ve zeytinyağı sektöründe yüzde 24, hububat bakliyat yağlı tohumlar ve mamullerinde yüzde 21, su ürünleri ve hayvancılık mamullerinde yüzde 17, kuru meyve ve mamullerinde yüzde 9, meyve sebze mamullerinde yüzde 8, fındık ve mamullerinde yüzde 2 artış sağlandığını belirtti. Ancak 2024'ün ilk dört ayında Türkiye'nin Almanya ile ticaretinde yüzde 5 azalışla 6 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirildiğini ve gıda ihracatının yüzde 10 artışla 748 milyon dolara ulaştığını ekledi. İzmir’in sektörel çeşitlilik ve zenginlik açısından güçlü bir oyuncu olduğunu belirten Eskinazi, kuru meyve, zeytin-zeytinyağı, su ürünleri, baharat, tütün, odun dışı orman ürünleri ve organik üretimde dünya genelinde güçlü bir konumda olduklarını vurguladı.

Muhabir: Canan Kaya