Pozitif kalmak neden önemli?
Reklam
Reklam
Umut Tosunlar

Umut Tosunlar

umuttosunlar@gmail.com

Pozitif kalmak neden önemli?

25 Kasım 2019 - 09:42

Hepimiz “pozitif kalmak için iyi niyetli tavsiyeler aldık. Zorluk arttıkça, bu yarı dolu bilgelik gerçekçi olmuyor. Pozitiflik, arzulu düşünceden başka bir şey gibi görünmediğinde, olumluya odaklanmak için motivasyon bulmak zordur.

Pozitifliğin önündeki en büyük engel, beyinlerimizin tehditleri aramak ve bunlara odaklanmak için zorlu olmalarıdır. Bu hayatta kalma mekanizması, avcı ve toplayıcı olduğumuzda her gün yaşayan, yakın çevremizdeki birileri tarafından öldürülme tehlikesiyle karşı karşıya kalan insanlara çok iyi hizmet etti.

Bu çok zaman önceydi. Bugün, bu mekanizma zihnin bir tehdit bulana kadar gezinme eğilimi ile karamsarlığı ve olumsuzluğunu besler. Tehdit gerçek olduğunda ve çalılardan aşağıda gizlenen bu mekanizma size iyi hizmet eder. Pozitifliği korumak, odaklanma ve dikkat gerektiren günlük bir zorluktur. Beynin tehditlere odaklanma eğiliminin üstesinden gelecekseniz, pozitif kalma konusunda bilinçli olmalısınız. Çünkü bu durum kazara olmaz.

Karamsarlık sorunlu bir durumdur. Çünkü sağlığınız açısından kötüdür. Çok sayıda çalışma ve araştırma iyimserlerin fiziksel ve psikolojik olarak karamsarlardan daha sağlıklı olduklarını göstermiştir.

Pennsylvania Üniversitesi'nden Martin Seligman konuyla ilgili kapsamlı bir araştırma yaptı. Seligman, Dartmouth ve Michigan Üniversitesi'nden araştırmacılarla, kötümserlik veya iyimserlik seviyelerinin genel sağlıklarını nasıl etkilediğini görmek için 25-65 yaş arasındaki insanları takip eden bir çalışmada yer aldı. Araştırmacılar kötümserlerin sağlığının yaşlandıkça çok daha hızlı bozulduğunu tespit ettiler.

Karamsarlığın sağlığı etkilediği kesin bir mekanizma tespit edilmese de, Yale ve Colorado Üniversitesi'nden araştırmacılar karamsarlığın tümörlere ve enfeksiyonlara karşı zayıf bir bağışıklık tepkisi ile ilişkili olduğunu bulmuşlardır.

Kentucky Üniversitesi'nden araştırmacılar, bağışıklık tepkisini ölçmek için iyimser ve kötümserlere virüs bulaştıracak kadar ileri gittiler. Araştırmacılar iyimserlerin karamsarlardan çok daha güçlü bir bağışıklık tepkisi olduğunu buldular. 

Olumlu bir tutuma sahip olmak sağlığınız için iyidir. Martin Seligman ayrıca pozitiflik ve performans arasındaki bağlantıyı da inceledi. Özellikle bir çalışmada, sigorta satış görevlilerinin çalışmalarında ne kadar iyimser veya karamsar olduklarını ölçmüştür. İyimser satış temsilcileri, ilk çalışma yılında şirketten ayrılma ihtimalinin iki katı olan kötümserlerden yüzde 37 daha fazla poliçe satmışlardır.

Seligman, herkesten daha fazla pozitiflik okudu. Karamsar düşünce ve eğilimleri basit bir çaba ve know-how ile döndürme yeteneğine inanıyor. Ancak Seligman sadece buna inanmıyor. Araştırması, insanların kötümser düşünceye yönelik bir eğilimi, keşfedildikten uzun süre sonra davranışlarda kalıcı değişiklikler yaratan basit tekniklerle pozitif düşünceye dönüştürebildiklerini göstermektedir.

Peki, olumlu kalmak için biz neler yapabiliriz?

Olumluya odaklanmayı öğrenmenin ilk adımı, kendi kendine olumsuz konuşmayı nasıl durduracağınızı bilmenizdir. Olumsuz düşüncelere ne kadar fazla ışık verirseniz, onlar da size o kadar çok güç verir. Olumsuz düşüncelerimizin çoğu sadece düşüncelerdir, gerçekler değil.

İç sesinizin söylediği olumsuz ve karamsar şeylere inanırken kendinizi bulduğunuzda, onları durdurarak yazmanın zamanı geldiğini anlamalısınız. Kelimenin tam anlamıyla, yaptığını durdur ve ne düşündüğünü yaz. Düşüncelerinizin olumsuz momentumunu yavaşlatmak için bir dakikanızı ayırdıktan sonra, doğruluğunu değerlendirmede daha rasyonel ve net olursunuz. Gerçek olup olmadığını görmek için bu ifadeleri değerlendirin.

Anahtarlarını her zaman gerçekten mi kaybediyorsun? Tabii ki değil. Belki onları sık sık unutursun, ama çoğu gün onları hatırlarsın. Bu soruna asla bir çözüm bulamayacak mısın? Eğer gerçekten bu kadar sıkışıp kalmışsanız, belki yardım istemek için direniyorsunuzdur. Ya da gerçekten zorlu bir problemse, neden kafanızı duvara dayayarak zamanınızı boşa harcıyorsunuz? Eğer ifadeleriniz bir kez kağıttayken gerçeklere benziyorsa, onları güvenebileceğin bir arkadaşınıza veya meslektaşınıza götürün ve kendisiyle aynı fikirde olup olmadığınızı görün. O zaman gerçek kesinlikle ortaya çıkacaktır.

Bir şey, her zaman veya asla olmuyor gibi hissettiğinde, bu sadece beyninizin bir olayın algılanan sıklığını veya şiddetini şişiren doğal tehdit eğilimidir. Düşüncelerinizi gerçeklerden ayırarak, düşünceler olarak tanımlamak ve etiketlemek, olumsuzluk döngüsünden kaçmanıza ve olumlu bir yeni görünüme doğru ilerlemenize yardımcı olacaktır.

Kendinizi sıkıntıya sokan olumsuz düşüncelerden kurtardığınızda, beyninize neye odaklanmasını istediğinizi pozitif olarak öğretmenin zamanı gelmiştir.

Bu, bazı uygulamalardan sonra doğal olarak ortaya çıkacak, ancak ilk önce beyninize bilinçli olarak düşünmek için olumlu bir şey seçerek biraz yardım etmelisiniz. Herhangi bir olumlu düşünce beyninizin dikkatini yeniden odaklamak için önemlidir. İşler iyi gittiğinde ve ruh haliniz iyi olduğunda, bu nispeten kolaydır. İşler zayıf giderken ve zihniniz olumsuz düşüncelerle doluysa, bu zor olabilir. Bu anlarda, gününüzü düşünün ve ne kadar küçük olursa olsun gerçekleşen olumlu bir şeyi tanımlayın. Geçerli günden bir şey düşünemiyorsanız, önceki güne ve hatta önceki haftaya yansıtın. Belki de dikkatinizi yoğunlaştırabileceğiniz dört gözle beklediğiniz heyecan verici bir etkinlik vardır.

Buradaki nokta, düşüncelerinizin olumsuz olduğu zaman dikkatinizi değiştirmeye hazır olduğunuz konusunda olumlu bir şeyinizin olması gerektiğidir. Birinci adım, gerçeği kurgudan ayırarak gücü olumsuz düşüncelerden arındırın. İkinci adım, negatifin pozitif ile değiştirilmesi gerekir. Olumlu bir düşünce belirledikten sonra, dikkatinizi her zaman olumsuz bulduğunuz o düşünceye daha dikkat edin. Bu zorlaşırsa, geçerliliğini yitirmek için olumsuz düşünceleri yazma sürecini tekrarlayabilir ve sonra olumlu düşüncelerin özgürce keyfini çıkarmanıza izin verebilirsiniz.

Neye minnettar olduğunuzu düşünmek için zaman ayırmanız yalnızca “doğru” bir şey değildir. Stres hormonu kortizolünü yüzde 23 oranında azaltır. Davis Üniversitesi'nde yapılan araştırma, şükran tutumunu geliştirmek için her gün çalışan kişilerin daha düşük kortizol seviyelerine bağlı olarak ruh halini, enerjiyi ve önemli ölçüde daha az kaygı yaşadıklarını buldu.

Olumlu olmaya odaklanmak için her gün zaman ayırarak minnettarlık tutumu geliştirirsiniz. Olumsuz ya da karamsar düşünceler yaşadığınızda, vites değiştirmek ve olumlu bir şey düşünmek için bunu bir işaret olarak kullanın. Zamanla, olumlu bir tutum bir yaşam tarzınız haline gelecektir.

Bu ipuclarının inanılmaz derecede basit geldiğini biliyorum ama bunlar beyninizi olumlu bir odaklanma için eğitiyorlar. Onları kullanmaya zorlarsanız, eski alışkanlıkları bozarlar. Zihnin olumsuz düşüncelere doğru yönelme eğilimi göz önüne alındığında, hepimiz olumlu kalmak için küçük bir yardım kullanabiliriz. Bunları denemek için bugünden çalışmalara başlayabilirsiniz.

YORUMLAR

  • 0 Yorum