Kötü bir lider nasıl olunur?
Umut Tosunlar

Umut Tosunlar

umuttosunlar@gmail.com

Kötü bir lider nasıl olunur?

08 Temmuz 2019 - 06:20

Liderlik, herhangi bir işletmenin başarısında veya başarısızlığında büyük rol oynar. Bir girişimin ilk aşamalarında, bir lider, çalışanların özveri ve bağlılıklarına ilham verebilir veya onları sonsuza kadar uzaklaştırabilir. İyi bir şirketin ileri evrelerinde, organizasyonun tonunu ayarlamak ve herkesi birleşik bir vizyonda tutmak bir liderin işidir. Ne tür bir iş yaparsanız yapın ya da sürecin hangi aşamasında olursanız olun, lider olarak yetenekleriniz sonuçlarınızı büyük ölçüde etkileyecektir. 

Bu yazı da, iyi bir lider olmak için kaçınılması gereken belli başlı özelliklerden bahsetmek istiyorum;

Migromanagement; bunun gerçekleştiğini bile fark etmeden önce genellikle ortaya çıkan sinir bozucu bir alışkanlıktır. Çalışanlarınıza kullanmalarını istediğiniz belirli süreçler boyunca rehberlik etmekle başlayabilir, ancak çok geçmeden, çalışanların işlerinin neredeyse her yönüne müdahale etmenizi sağlayacak bir seviyeye yükselir. 

Birkaç nedenden dolayı toksik bir alışkanlıktır. İlk olarak, böyle yaparak çalışanlarınızın yeteneklerini baltalıyorsunuz. Onları iş yapmaları için işe aldınız, o yüzden bir adım geriye gidip, yapacaklarına güvenin. İkincisi, işgücüne egemen oluyorsunuz, inovasyonu boğuyorsunuz ve herkesi bir şeyler yapmaya zorluyorsunuz. Sonunda, daha verimli bir şekilde kullanılması gereken zamanınızı boşa harcıyorsunuz.

Olumsuzluk her zaman kötülükten doğmaz. Ancak neredeyse evrensel olarak yıkıcı bir durumdur. Olumsuz geri beslemenin gerekli olmadığı ancak bunu motivasyon aracı olarak kullanmak, çalışanlarınızdaki kızgınlığı arttıracağı zamanları bilmelisiniz. Birine bir hata yaptığını söylemek iyi bir şeydir. Ancak birilerini olanlar için cezalandırmaktan ziyade çözümlere ve gelecekteki çabalara odaklanmayı deneyin.

Olumsuz pekiştirme, birisini cezalandırmak veya gerçekleştirdikleri bir eylem için kendilerini kötü hissetmelerini sağlamaktır. Bu da onlara kendilerini kötü ve takdir edilmez hissettirir. Bunu yerine, güven ve moralini arttıran iyi şeyleri vurgulayarak çabalarınızı olumlu pekiştirmeye kaydırın.

Bütün bir gruba sadece bir yaklaşım uygulamak tehlikelidir. Herkesin uyması gereken bazı temel kurallar, süreçler ve marka standartları belirleyebilirsiniz. Ancak başarılı bir lider olmak istiyorsanız, o zaman insanlarla bireysel olarak iletişim kurmalısınız. Neyi sevdiklerini ve sevmediklerini bulun. En iyi nasıl çalıştıklarını öğrenin. Onları şahsen tanıyın. Bir işyerinde herkesin farklı ihtiyaçları vardır ve bu ihtiyaçları öğrenmenin tek yolu bu kişilerle doğrudan konuşmaktır. 

Lider olarak en büyük sorumluluklarınızdan biri de kararları vermenizdir. Özellikle de kimsenin almak istemediği sert kararları. Böyle bir karar için baskı yapıldığında, kararın tamamen durması, ertelenmesi veya tamamen önlenmesi cazip olacaktır. 

Örneğin, çalışanlarınızdan biri standartlarınıza uymuyorsa, durumu görmezden gelmek ve çalışanın geri bildirimlerle yüzleşmekten daha iyi olacağını ummak kolaydır. Bununla birlikte, bu gibi sorunları gözardı etmek veya bunlardan kaçınmak sizi lider olarak etkisiz kılabilir. Sorunlarınız daha da artacak ve çalışanlarınız arasında daha az saygı göreceğinizi hissedeceksiniz. 

Bir lider olarak, bazı zorlu konuşmalar başlatmanız ve açıklanamayan daha kolay olan sorunları çözmeniz gerekir. Çalışanların hepsine harika bir iş yaptıklarını söylemek, verimsiz olduklarını ve büyümenizi engelleyen şeyleri söylemekten hem daha kolaydır, hem de daha caziptir. Herkes ilk cümleyi kurmak ister. Ama zaman zaman neşterin vurulması gereken durumlarda neşteri liderin zamanında vurması çok önemlidir. 

Bununla birlikte, bir girişimci olarak, bu sorunların üstesinden gelmek sizin sorumluluğunuzdadır. Onlardan kaçınmak veya çalışanlarınızı aldatmak yanlış algılamalar yaratacak ve bu durum sorunların çözülmesini önleyecektir. 
İyi kararlar vermek ve çalışanlarınızın mutluluğunu en üst düzeye çıkarmak istiyorsanız, yeni seçeneklere açık olmanız gerekir. Bu, dış fikirleri duymaya istekli olmak, bazı kurallara uymaya istekli olmak ve çalışanlarınıza kendi beklentileriniz konusunda esneklik sağlamayı içerir. 

Esnek olmayan bir lider tipik olarak kibirli, mantıksız ve ulaşılmaz bir durum olarak görülür. Bu da çalışanların kendilerini motive edilemez ve küskün hissetmelerine neden olur. Bunun yerine, liderlik tarzınızda esneklik ve çalışanlarınızın her zaman size yaklaşma konusunda kendilerini rahat hissetmelerini sağlayın. 

Lider olmak sizi güçlü bir konuma sokar. Ancak bu gücü o umursamazca olarak gösterebileceğiniz anlamına gelmez. Bunu yapmak neredeyse, ekip çalışanlarınız arasında küstahlık yaratacak ve ekip ortamını bozacaktır. Örneğin, halka açık bir şekilde küçümsemek, emir verir gibi davranmak sizi çalışanlarınız gözünde küçük ve sorumsuz gösterebilir. Bunun yerine, her zaman sakin olun, yalnızca gerektiğinde gücünüze dokunun. Çalışanlarınızla özel olarak konuşarak, onlara saygı gösterin. 

Yukarıda bahsettiğim bu toksik alışkanlıkları tanımak savaşın sadece yarısıdır. Liderlik yaklaşımınızda ciddi bir hata yaptığınızın farkına vardığınızda, bu alışkanlıkları daha olumlu alternatiflerle değiştirerek düzeltici önlem almak size kalmıştır. Bu kolay bir işlem değildir. Ancak daha iyi bir lider olmaya kararlı olursanız, çabalarınızın karşılığını almanız daha kolay olur. 

YORUMLAR

  • 0 Yorum