Erteleme alışkanlığını nasıl yenersin?
Umut Tosunlar

Umut Tosunlar

umuttosunlar@gmail.com

Erteleme alışkanlığını nasıl yenersin?

15 Nisan 2019 - 06:26

Erteleme alışkanlığı, her gün hangi bünyede yer alsam diye düşünür. Size bir kez ulaştığında ondan kurtulmak çok zor olabilir. Son derece üretken, odaklanan ve asla ertelemeyen bir insanı düşünün. Bu tip insanlarda erteleme zorluklarıyla karşı karşıya kalıyorlar. Fark, onlar hesaplanmış bir yaklaşımla erteleme hastalığını yeniyorlar. Öncelikle, neden işlerini ertelediklerini anlıyorlar ve daha sonra işlem yapmadan önce ertelemeyi yenen stratejiler uyguluyorlar. Ertelemenin üstesinden gelmek için araştırma odaklı süreci herkes takip edebilir.  
Tembel ya da dağınık olmak yerine insanlar genellikle işlerini tamamlarlar. Tamamlamamak için doğru modda olmamak gerekir. Bunu yapmak erteleme döngüsünü insanın içine sıkıca yerleştirir. Çalışmak için doğru ruh halinde olmadığınıza karar verdiğiniz zaman kendinizi diğer basit işlerle çevreleyin. E-posta kontrolü, masanızı temizleme, iş arkadaşınızla konuşma gibi. Sonrasında bu zaman uzarsa kendini suçlu hissetmeye başlarsın. Bu durum ruh halinizi kötüleştirir, kendinizi ilk görevi yapmadığınızdan daha kötü hissedersiniz. 
Erteleme ruh halinizin kontrolünü ele alarak bu döngüden çıkmanın basit bir meselesidir. Doğru stratejilerle dizginleri elinize alabilir, işlerinizi halletmek için kendinizi ruh halinize bırakabilirsiniz. Bu davranışınızı takip eden adımlar, bunu daha kolaylaştırmanıza yardımcı olur. Peki, nedir bu davranışlar?
Çalışmak için ruh haliniz iyi olmadığında, erteleme size bir şeyler anlatır. Bir mola vermeniz veya bir şeyler yemeniz gibi basit şeyler olabilir. Ekibi sırtınızda taşımanız ya da işinizden memnun olmamanız gibi karmaşık düşünceler de ertelemeye yol açabilir. Konu her ne ise, ertelemek için kendini cezalandırmak yerine, neden ertelediğini anlamaya çalış. Bu anlama durumu, görevinizi yaparken aldığınız en üretken adım olabilir. 
Bir göreve başlamadan önce, yolunuza çıkabilecek engelleri dikkatlice değerlendirmek için bir dakikanızı ayırın. Ardından, bu engelleri aşmak için bir plan geliştirin. Örneğin, e-posta kutunuzdaki bir görevle ilgili talimatların kontrolü olabilir.Önceden planlayarak, odak noktanızı koruyabilir ve ertelemeden kaçınabilirsiniz. 
Bazen yapmayı sevdiğiniz bir şey olsa bile, o şeye başlamak gerçekten zor olabilir. Boş bir word belgesine bakarken, kendinizi soğuk bir kış sabahı sahilde hissedebilirsiniz. İlk adım her zaman zordur. O word belgesine yazacağınız ilk şeyler, ruh halinizi önemli ölçüde değiştirir. Ne olursa olsun, doğru karar verdiğinizde, ruh haliniz hızla gelişir, bu da görevde kalmanıza yardımcı olur. 
Sık sık erteliyoruz, çünkü bir projenin büyüklüğünden korkuyoruz. Sindirmeyi en aza indirmek için, o projenin içinde delikler açmayı deneyin. Hızlı ve kolay şekilde başarabileceğiniz küçük parçaları bulun. Örneğin, bir teklif yazmak 10 saatlik yoğun bir konsantrasyon gerektirebilir. Ancak ilk 15 dakika içinde bir giriş cümlesi ekleyebilirsiniz. Unutmayın, küçük görevler projelerin yapı taşlarıdır. 
Her şeyi doğru yapsanız bile, yanlış ortamda çalışmak sizi ertelemeye zorlayabilir. Bu kendinizi elektronik eşyalardan, arkadaşlardan ve gürültülü yerlerden uzak tutmak anlamına gelir. Herkes için işe yaramasa da, doğru olan ortamda çalışarak disiplininizi yerine getirmeniz gerekir. 
En sevdiğim şey, yapılacaklar listemi devamlı kontrol etmektir. Kendinizi ertelemekten korumak için, ilerlemenizi dikkatli bir şekilde izleyerek bu başarı duygusunu yaşamanız gerekir. Küçük zaferler, ödül ve motivasyondan sorumlu beyin alanlarında yeni reseptörler oluşturur. Reseptörlerdeki bu artış, testosteronun etkisi arttırır, bu da zorlukların üstesinden gelmek için güven ve istekliliği arttırır. Bu sizin ateşlenmenizi ve ilerlemenizi sağlar. Bazen bir listeden birkaç kolay şeyi başarmak, büyük bir şeyin üstesinden gelmek için zihinsel gücü oluşturmak için gereken her şeydir. Unutmayın, büyük görevlerden kaçınmak için küçük görevler yapmak değil, güven ve ivme oluşturmak için günlük kontrol listenize küçük görevleri dahil etmektir.
Önünüze gerçekçi olmayan hedefler koymak ve vazgeçilmez olmak ertelemeyi hızlandıran olumsuz ruh hallerine boyun eğmek için harika bir yoldur!Gerçekçi hedeflerin belirlenmesi, işleri olumlu bir şekilde sürdürür. Bu da sizin doğru bir ruh halinde çalışmanızı sağlar. 
Zihninizi, kaçınmaya çalıştığınız şeylere doğru çekerken, kendinize söylemediğiniz bir şeyi düşünmekten kaçınmak neredeyse imkansızdır. Hile, dikkatinizi tamamen farklı bir şeye kaydırmaktır. Kendinizi ertelememek yerine, ne yapacağınızı ve ne kadar büyük bir başarıya sahip olacağınızı düşünün. Bu şekilde zihniniz, kaçınmaya çalıştığınız davranışlar yerine almak istediğiniz eylemi düzeltir.
Çoğu yazar, sayısız saatler boyunca beyin fırtınası yapan karakterleri, hatta kitapta yer almayacaklarını bildikleri bir sayfa yazarlar. Bunu yaparlar, çünkü fikirlerin gelişmek için zamana ihtiyacı olduğunu bilirler. Başlama zamanı geldiğinde, fikirlerimizin mükemmel olmadığını ve ürettiklerimizin iyi olmayabileceğini biliyoruz. Ancak, fikirlerinizi geliştirmeye zaman ayırırsanız ortaya güzel şeylerin çıkabileceğini söylemek hayalcilik olmaz. Bu konuda yazar JodiPicoult'un güzel bir sözü var; “Kötü bir sayfa düzenleyebilirsin, ancak boş bir sayfayı düzenleyemezsin.”
Dişçiye gitmekten hoşlanmıyoruz. O halde neden dişçiye gidiyoruz? Diş hekimimiz diş ve diş etlerimizi daha sağlıklı ve çekici kılmak için çalışıyor. Dişçiye gidiyoruz, çünkü sürecin buna değdiğini biliyoruz. Aynı zihniyet zorlu bir görev için de geçerlidir. Başlamak sizi endişelendirirken, buna bu şekilde odaklanmayın. Sadece işleri bitirmenin ne kadar iyi olacağını, en iyi çabanızı vermezseniz kendinizi ne kadar kötü hissedeceğinizi düşünün. 
Kaybettiğinde ve ertelediğinde kendine kızmanın bir anlamı yok. Kendinizi cezalandırmanın gelecekte ertelemeden kaçınmanıza yardımcı olacağını düşünebilirsiniz ama aslında bunun tersi bir etkiye sahiptir. Kendinizi yenmek sizi erteleme döngüsüne geri döndürür. Ertelemeyi yenmenin anahtarı, ertelemenin duygulara dayandığını anlamaktır. Yukarıdaki stratejiler erteleme döngüsünü terse döndürmenize ve eskisinden daha fazla üretkenlik elde etmenize yardımcı olacaktır. O zaman şimdi; erteleme, harekete geç!
 
 

YORUMLAR

  • 0 Yorum