Reklam
Reklam
Reklam
Umut Tosunlar

Umut Tosunlar

[email protected]

Doğru bir mentor seçimi ve başarı -1

15 Mart 2021 - 03:00

Zaman zaman iş hayatında kendinizi harika hissettiğiniz zamanlar vardır. Büyük bir başarı, istenilen bir işin bağlanması, ekip içinde yükselen çalışan grafikleri vs. Bu durumlarda kendinizi harika hissedersiniz. Elde ettiğiniz sonuçlar için kendinizle ve ekibinizle gurur duyarsınız. Ancak bu coşkulu durumlar yaklaşık bir gün sürer. Nedeni ise motivasyonun kalıcı bir durum olmamasıdır.
Sonra iş hayatının zorluklarını yeniden fark edersiniz. Sürekli başarı ve büyümenin zor olacağını öğrenirsiniz. 1 numaraya ulaşmak ve 1 numarada kalmak iki farklı şeydir. Bu tip durumlarda, bir iş koçu tutmayı düşünmek olağan bir durumdur. Bu konuda referansları iyi ve ortaya cidden başarı sunmuş kişilerin kapısını çalmak zorundayız. Dünyanın en başarılı birçok figürünün iyi koçları vardır. Bulundukları noktaya koçlarının eşliğinde varırlar ve orada kalırlar. Bu konuda, dünyanın en iyi golfçüsü olan Tiger Woods'un koçu ile yapılan bir çekimi izlediğimi hatırlıyorum. Aralarındaki bağ ve ortaya konulan hedefler dikkat çekiciydi.  
Koçluğun sonuçlar üzerinde doğrudan ve olumlu bir etkisi vardır. Bu yüzden iyi bir iş koçu ile çalışmak hedeflerinize ulaşmak bakımından zaman kazandırıp, doğru hamleler yapmanıza olanak sağlar. Bir iş koçu ya da mentoru tutmanız için bir kaç farklı “neden” sıralayabiliriz:
1. Çünkü bir değişiklik ihtiyacının farkındasınız.
Mevcut durumdan (her zamanki gibi) memnunsanız, bir iş koçu tutmayın. İhtiyacınız yok. Ancak aldığınız sonuçlardan memnun değilseniz, bunu dikkate almanız gerekir. Örneğin, belki…

  • Masanızdaki işlerden bunalmış hissediyorsunuz ve nereye odaklanacağınızı bilmiyorsunuz.
  • Hedeflerinizi kaçırmaya devam ediyorsunuz veya hiç hedefiniz yok.
  • Profesyonel ve kişisel yaşamınız dengesiz. İş yerinde çok fazla zaman geçiriyorsunuz.
  • Satışlarınız durdu veya marjlarınız azaldı.
  • Doğru insanlara sahip olduğunuzdan emin değilsiniz. İşe alma sürecinizi riskli ve öngörülemez hissediyorsunuz.
  • Rakipleriniz daha agresifleşiyor, müşteri kazanmak ve elde tutmak için her zamankinden daha fazla mücadele ediyorsunuz.
  • Organizasyonunuzu bir sonraki seviyeye taşımak için profesyonel olarak büyümeniz gerektiğini biliyorsunuz.
Bu durumlar ve düşünceler sık sık aklınızdan geçiyorsa - bir şeyin değişmesini istiyorsanız - bir koça ihtiyacınız var.
2. Çünkü olasılıklara karşı bir avantaj istiyorsunuz.
Açıkça ifade edeyim: olasılıklar size karşı yığılmış durumda. ABD Ticaret Bakanlığı'na göre, girişimciler Amerika'da yılda dört milyon yeni iş kuruyor, bunların yüzde sekseni ilk beş yıl içinde iflas edecek. Hayatta kalanların yüzde sekseni önümüzdeki beş yıl içinde başarısız olacak.
Bu, bir iş kurmanın ilk on yılında yüzde 96 başarısızlık şansınız olduğu anlamına gelir. Ya da tersine çevirmek için, işteki ilk on yılınızda hayatta kalma şansınız yalnızca yüzde 4'tür.
Bunlar harika oranlar değil mi? :(
Bağlamları değiştirelim. İş dışındaki bir alanda göz korkutucu bir sorunla karşı karşıya olduğunuzu hayal edin. Diyelim ki Everest'e tırmanmak istediniz. Yolculuğun zor ve tehlikeli olacağını biliyorsun. Sadece 2019'da bu girişimde 11 kişinin öldüğünü de okudun! Riskli bir girişim ama hedefinize ulaşma olasılığı sizi heyecanlandırıyor.
Tek başına gitmenin akıllıca olacağını düşünüyor musun? Açıkçası ben öyle düşünmüyorum. Bir rehber tutacağına bahse girerim. Yapılacak akıllıca şey de bu olurdu. Çeşitli hava koşullarında, tercihen birden çok kez zirveye çıkmış birini yanında istemek en mantıklısı.
Gerçek şu ki öğrenmenin tek bir yolu var: deneme yanılma. Bir başarı koçu kiralayarak, hatalarınızı dış kaynak olarak kullanır ve başarı şansınızı önemli ölçüde arttırabilirsiniz.
3. Çünkü bilgi veya becerilerinizdeki boşlukları doldurmak istiyorsunuz.
İş hayatında, sonunda kendi bilgi ve becerilerinizin sınırlarına ulaşacaksınız. Profesyonel olarak büyümeye devam etmezseniz, şirketinizin büyüme yeteneğini sınırlamış olursunuz. John Maxwell'in dediği gibi, “her şey yükselir ve düşer.”
Ne yazık ki, bir işletme dereceniz veya işletme alanında bir MBA'nız olsa bile, muhtemelen şunları öğrenmediniz:
  • Net iş hedefleri nasıl belirlenir ve bunlara nasıl ulaşılır?
  • Yıllık ve üç aylık hedeflerinizi büyümeyi sağlayan günlük eylemlere nasıl dönüştürebilirsiniz?
  • Herkesin “aynı yönde kürek çekmesi” için takımınızı aynı hedefler etrafında nasıl hizalayabilirsiniz?
  • İsteklerin, taleplerin ve hatta fırsatların akınına uğramamak için en önemli önceliklerinize nasıl odaklanabilirsiniz?
  • Birinci sınıf takım arkadaşları nasıl bulunur, işe nasıl alınır ve geliştirilir?
  • İşletme sonuçlarını yönlendiren bir kültür nasıl oluşturulur?
  • Çalışma ürünü standartlarınızı karşılayacak veya aşacak şekilde nasıl yetkilendirilir?
  • Yeni müşteriler nasıl bulunur veya sahip olduklarınızı nasıl elde tutarsınız?

FACEBOOK YORUMLAR

YORUMLAR

  • 0 Yorum
test