Gıda egemenliğinde medya nerede?
Reklam
Reklam
Prof. Dr. Harun Raşit Uysal

Prof. Dr. Harun Raşit Uysal

harunrasituysal@gmail.com

Gıda egemenliğinde medya nerede?

06 Kasım 2019 - 06:17

Baştan söyleyeyim çoğu yazılı-görsel-sosyal medya kuruluşunun bu konuda hiç bir yerde konumlandığı falan yok. Gıda güvenliği, gıda güvencesi ve gıda egemenliği nedir diye sorsanız çok az kesiminden yanıt alabilirsiniz.
Söyleyeyim o zaman. Gıda güvenliği kısaca gıdanın insan tüketimine uygun hale getirilmesi, gıda güvencesi o ülkedeki insanların gerekirse ithalat yoluyla gıda gereksinimlerinin karşılanması, gıda egemenliği ülkedeki insanların gıda gereksinimlerinin tamamen yerli kaynaklardan karşılanması olarak ifade ediliyor.
Tanımlara bakıldığında bizim gibi gelişen ekonomiler ya da gelişmemiş ekonomiler için en önemli kazanımın gıda egemenliğinin yitirilmemesi olarak ifade edebiliriz.
Peki medya bunun farkında mı? Çoğunluğu için hayır. Çünkü ya meyve-sebzeler yurtdışından geri geldiklerinde, ya sarımsağa zam geldiğinde ya da soğan bulunmadığında tarım gündeme geliyor. Bir de Tarım ve Orman Bakanlığı hileli gıdalar listesini açıklandığında tabii ki.
İşte bu konularla sınırlı olan medyadan, gıda egemenliğinin yitirilmemesi konusunda üreticilerin, işleyicilerin, firmaların, tüketicilerin ve devletin ne yapacağını duymak ya da okumak olanaksız hale geliyor.
Medya kuruluşlarında bütün çalışanların bu konuda uzman olmalarını bekleyemeyiz tabii ki. Kimileri haber, kimileri magazin, siyaset, eğlence, açık oturum, mutfak vs. programları yapıyorlar. 
Eksik olan ise tarım programları. Gıda güvencesi ve gıda egemenliği gibi kavramlar ancak bu tür platformlarda tartışılabiliyor. Reyting uğruna böyle programların göz ardı edilmesi kabul edilemez bir durum. Çünkü herkes tüketici ve çoğunluk ne yediğini, yediklerinin nereden geldiğini, nasıl tüketmesi gerektiğini ve hangi kimyasallar ve katkılar içerdiklerini merak ediyorlar.
Gıda güvenliği konusuna giren bu tür program ya da köşelerle tüketicinin bilinçlendirilmesi gerekiyor diye düşünüyorum.
Yazının esas konusunu oluşturan gıda egemenliğine ise daha büyük bir önem verilmesi gerekiyor. Bu tür programlarda egemenliğin yitirilmemesi için önerilecek yöntemler bir hayli programın ya da köşenin konusunu oluşturur.
Peki neden bu yapılmıyor? Bu tür programlarda başlangıçta reyting kaygısı yaşanabilir ancak konular ülkeyi ve tüm üretici ile tüketicileri ilgilendirdiği için ilgi göreceğini düşünüyorum.
Burada konunun en kritik noktasını;tarım ve gıdadan anlayan kişilere bu programları yaptırmak ve köşeleri teslim etmek oluşturuyor.
O halde…

YORUMLAR

  • 0 Yorum