Reklam
Reklam
Reklam
Diyetisyen Deniz Yılmaz

Diyetisyen Deniz Yılmaz


Vejetaryen beslenme

14 Mart 2021 - 07:35

Vejetaryen beslenme, tarih boyunca insanlığın doğal beslenme biçimi olarak kabul edilmiştir. Vejetaryenlik, bitkisel kaynaklı besinlerin ağırlıklı olarak tüketilmesini içeren bir beslenme tarzıdır.
Vejetaryen yeme tarzının birçok yolu olduğu gibi birçok nedenden dolayı da vejetaryenlik seçilmektedir. Bugün birçok insan sağlıklı yaşam için vejetaryen beslenme tarzını seçmekte ve sürdürmektedir. Diğerleri çevre, hayvanları koruma konularında çalıştıklarından veya şiddetin olmaması gerektiğine inandıklarından dolayı vejetaryenliği seçmektedirler. Bazı bireyler ise, dinsel, manevi veya ahlaki nedenlerden dolayı vejetaryen beslenmeyi seçerler.
Vejetaryen diyeti kurubaklagil, ceviz, fındık gibi sert kabuklu meyveler, taze sebze ve meyveler ile saflaştırılmamış tahıl ürünlerinden zengindir. Bu besinler de kansere karşı koruyucu olarak bilinen antioksidan ögelerin (E vitamini, C vitamini, karotenoidler, bioflavonoid ve diğer biyoaktif bileşikler) alımını artırır.

• Kemik sağlığınız için gerekli olan kalsiyumu, süt grubu besinleri tüketmeden sağlamanız çok zordur.
• Krema yerine yağsız veya az yağlı süt /süt tozu ya da yoğurt kullanınız.
• Gazlı içecekler yerine ayran, kefir tercih ediniz.
• Kalsiyum alımınızı artırmak için zenginleştirilmiş süt, yoğurt ve peyniri seçiniz.
• Her zaman günde en az tüketilmesi önerilen porsiyon miktarında tahıl ürünleri seçiniz.
• Tam tahıl ürünleri içerisinde; tam buğday ekmeği, bulgur, kahvaltılık tahıllar, makarna, esmer pirinç ve diğer tam buğday ürünleri tüketiniz.
• Kraker, bisküvi ve bazı hamur işleri özellikle doymuş yağları içeren malzemelerden hazırlandığından yüksek yağlı besinlerdir.
• Kurubaklagillerle birlikte tahılları diyetinizde bulundurursanız; et, tavuk veya balığın yerine çok rahatlıkla tam bir protein kaynağı sağlamış olursunuz.
• Posa almak için sebze ve meyveleri (salatalık, domates, elma, ayva vb.) yenebilen kabuklarıyla tüketiniz.
• Her gün C vitamininden zengin taze sebze, meyve ve sularını tüketiniz.
• Sağlıklı olması yönünden kuru meyveleri (erik, üzüm, kayısı, elma) atıştırmalık olarak tercih ediniz.
• Sebzeleri pişirirken doğru pişirme yöntemleri kullanınız.
Vejetaryen beslenmenin sağlığa olan etkisi dikkatli ve disiplinli programlanmasına bağlıdır. Dikkatli planlanarak uygulanmazsa sağlığa zararlı olabilir. Temelde vejetaryen bir diyet sağlıklı beslenme önerilerini takip ettiği sürece sağlıklıdır. Çünkü sebze, meyveler, kuru baklagiller ve tahıl ürünlerini içerdikleri için yağ oranları düşükken posa miktarı yüksektir. Ancak protein açısından dikkatli, olunmalı ve bitkisel protein kaynakları iyi kullanılmalıdır

Vejetaryen diyetler beslenme uzmanlarının önerilerine göre eksik olarak organizmaya alınan protein, kalsiyum, demir, çinko, B12 vitamini, D vitamini, yağ asitleri ve iyot bileşenlerine göre sağlık açısından sorun yaratmayacak şekilde planlanmalıdır.

 

FACEBOOK YORUMLAR

YORUMLAR

  • 0 Yorum
    test