Reklam
Reklam
Reklam
Diyetisyen Deniz Yılmaz

Diyetisyen Deniz Yılmaz


Gluten hassasiyeti

11 Nisan 2021 - 11:26


Gluten;  gıda proteinidir. Farklı tahıl gıdalarında bulunan bu protein kompleksi, ekmek proteinlerinin yaklaşık %75-80’ini oluşturmaktadır.
Gluten protein kompleksi esas olarak 4 temel tahılda; ‘Buğday, arpa, çavdar ve yulafta’ bulunmaktadır. Glutene bağlı Çölyak hastalığı, bir otoimmün hastalıktır. Çölyak hastalarında, gluten içeren besinleri yemeyi takiben karında şişkinlik, hazımsızlık, geçmeyen sık ishal ve kabızlık görülür ve özellikle çocukluk döneminde erken teşhis edilir. Bazı duyarlı kişilerde ise glüten alımını takiben; egzama alevlenmeleri, içi su dolu cilt lezyonları, yemeği takiben yapılan egzersizle baş gösteren ciddi alerjik reaksiyonlar, yemek borusu, bağırsak hastalıkları, üst ve alt solunum yollarının alerjik hastalıkları görülebilir.
Bazı kişiler için gluten alımını durdurmanın sağlık anlamında çok ciddi faydaları olabilir. Yağ yakımının hızlanması, daha fazla enerji elde etme, inflamasyonların azalması, gaz, şişkinlik ve ishal gibi sindirim problemlerinin ortadan kalkabilmesi bu faydalar arasında yer alıyor. 
Glutensiz besinler
•    Tüm mısır ürünleri, (mısır unu, mısır irmiği ve tane mısır dahil)
•    Pirinç ürünleri, (beyaz, kahverengi)
•    Karabuğday, keten, darı, kinoa, soya, fındık, fasülye.
•    Meyve,
•    Sebzeler,
•    Et ve kümes hayvanları,
•    Balık ve deniz ürünleri.
Gluten neredeyse bütün hazır paketli ürünlerde– ki bu ürünlerde yağ, şeker yüksek oranda bulunmakta ve böylelikle yüksek enerji içermektedir- kek, börek, çörek gibi ülkemizin büyük çoğunluğunun keyifle tükettiği besinlerde, rafine ürünlerde bulunmaktadır. Kişiler bu besinleri tüketmeyi kestiği zaman doğal olarak kilo vereceklerdir.
•    Buğday, arpa, yulaf, çavdar ve bunlarla yapılmış tüm besinler; bulgur, makarna, kuskus, şehriye, tarhana, irmik, yarma, bisküvi, simit, dondurma külahı, kraker türleri, börek, pasta gibi unlu mamüller, kahvaltılık gevrekler gibi buğday unu içeren tüm besinler yasaktır. Aslında saf yulafta gluten bulunmamaktadır. Ancak glutenin bulaşma ihtimaline karşı alırken mutlaka etiketine bakılmalı ve bu süreçte etiket okuma alışkanlığı kazanılmalıdır.
•    Alkollü içeceklerden ise bira gluten içerdiği için tüketilmemesi gereken içecekler arasında yer almaktadır.
•    Glutensiz beslenme programında kurubaklagiller, yağlı tohumlar, taze-kuru meyveler, sebzeler, yumurta, et ve et ürünleri, süt ve süt ürünleri, kinoa, pirinç, karabuğday, mısır, mısır unu, mısır nişastası, patates, tef, darı, chia, glutensiz un ve bunlarla yapılmış tüm yiyecekler ise serbesttir.
Glutenli besinlerin birçoğu posa ve B grubu vitaminleri açısından oldukça zengindir. Vücudumuz sindirim sistemi sağlığı ve bilişsel fonksiyonların yerine getirilebilmesi için bu besin öğelerine ihtiyaç duyar. Bu nedenle glutensiz beslenme diyetleri yalnızca gluten intoleransı ve çölyak hastalığı bulunan kişiler tarafından uygulanmalı. Özellikle gluten duyarlılığı olmayan gelişim dönemini tamamlamamış çocuklar ve gençler, yaşlı kişiler, gebelik döneminde bulunan kadınlar ve çok zayıf olan kişiler kendilerine özel olan bir diyet programını tercih etmeli; glutensiz beslenme programlarını uygulamaktan kaçınmalıdır.
•    Bağırsak mikroflorasını normalleştirir;
•    Tehlikeli ve zararlı toksinlerin uzaklaştırılmasını teşvik eder;
Glutensiz diyet, çölyak hastaları için ömür boyu uygulamak zorunda oldukları bir diyettir. Sağlıklı olan ve doktor tarafından herhangi bir tanı almamış bir kişinin diyeti uygulamasına gerek yoktur. 
Glütensiz bir diyetin ana ve önemli dezavantajlarından biri, vitamin ve mineral eksikliğidir. Bu nedenle, böyle bir diyete bağlı kalmak, vitaminler, özellikle de B grupları, demir, kalsiyum ve lif bakımından zengin diyet yiyeceklerinizi tanıttığınızdan emin olmalıdır.

FACEBOOK YORUMLAR

YORUMLAR

  • 0 Yorum
    test