Reklam
Diyetisyen Deniz Yılmaz

Diyetisyen Deniz Yılmaz


Ergenlik döneminde beslenme

14 Haziran 2021 - 04:56

Günümüzde diyet yaşı gittikçe düşüyor. Adölesan (Ergenlik) döneminde çocuğunuzun bu tür kilo verme isteklerini ciddiye almanız ve bir uzmanla çalışmanız önemlidir.
Ergenlik; fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden hızlı büyüme, gelişme ve olgunlaşma süreçleriyle birlikte çocukluktan yetişkinliğe geçiş dönemidir. Adölesan dönem 12-18 yaş grubunu içerir, Genellikle kızlarda 10-12, erkeklerde ise 11-14 yaşları arasında başlar.
Bu dönemde vücutta hızlı bir kilo artışı gözlenir.12-18 yaş grubu çocuklarda, enerji ve besin öğelerinin yeterli ve dengeli dağılımı büyük önem taşır.
Adölesan çağdaki çocuklarda bazal metabolizmada artış görülür. Buna bağlı olarak enerji gereksinimi de artar.
Günlük almaları gereken enerjinin %50-55’i karbonhidratlardan karşılanmalıdır. Karbonhidratlar bu dönemde çocukların enerji ihtiyaçlarını karşılayacak olan en önemli besin öğeleridir ancak  karbonhidrat seçiminin doğru yapılması gerekir. Şeker, şekerli besinler, beyaz undan yapılmış yiyecekler, pasta, börek, tatlı gibi basit karbonhidratlardan uzak durulmalı, esmer ekmek, kepekli makarna, sebze, meyve, gibi kompleks karbonhidratlara yer verilmelidir.
Protein gereksinimi (günlük alınan enerjinin %12-15) , adölesanlarda hem enerji ihtiyacının yüksek olması hem de büyüme-gelişme ve yıpranan hücrelerin onarımı için artar. Günlük alınan enerjinin %25-30’ unun yağlardan gelmesi gerekir
Adölesanların gereksinimlerini karşılayabilmeleri için günlük 1300 mg kalsiyuma ihtiyaçları vardır.
Bazı besinlerin kalsiyum oranları
•    2 bardak süt                 476  mg
•    2 dilim peynir                292 mg
•    1 kase  yoğurt                222 mg
•    1 yemek kaşığı pekmez  40 mg
Hızlı büyümeye ek olarak gencin sporla uğraşması enerji ve besin öğelerinde artışa neden olur. Çeşitli spor dallarının ne miktarda ek enerji gerektirdiği ve bunu karşılamak için diyetin özelliği konusunda gençlere yeterli bilginin verilmesi ve bilinçlendirilmeleri gerekir.
Yetersiz ve dengesiz beslenme sonucunda,
•    Boy uzaması yavaşlar veya durabilir.
•    Dengesiz beslenme ve hareketsizlik sonucu şişmanlık görülür.
•    Özellikle kızlarda demir yetersizliği anemisi (kansızlık) görülebilir.
•    Kas oluşumu ve kemik gelişimi istenildiği şekilde tamamlanamayabilir.
•    İyot yetersizliğine bağlı guatr oluşabilir.
 

FACEBOOK YORUMLAR

YORUMLAR

  • 0 Yorum
    test