Pandemide temassız kart kullanımı arttı

Yaşar Üniversitesi Ekonomi Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Serpil Kahraman, bankacılık sektöründeki dijitalleşmeye yönelik yaptığı değerlendirmede, 2021'in ilk 3 ayında temassız kredi kartı kullanımının, bir önceki yılın aynı dönemine göre 5 kat artış gösterip 45 milyar 925 milyon TL'ye ulaştığını belirtti

Pandemide temassız kart kullanımı arttı
13 Mayıs 2021 - 11:23


COVID19 salgının etkileri ve kısıtlamalar, yeni iş sistemleri ve dijitalleşme birçok iş kolunda olduğu gibi bankacılık sektörüne de yansıdı. Yaşar Üniversitesi Ekonomi Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Serpil Kahraman, şubeye gidilmeksizin müşteri kabulünden çalışan sayılarına, internet bankacılığından temassız kart kullanım oranlarına kadar sektörde hızlı bir değişim yaşandığını söyledi.

Özellikle temassız kartlardaki artışa dikkat çekerek bu kartlarla yapılan işlem sayısının hızla büyüdüğünü kaydeden Kahraman, "Artan işlem hacmi, sistemde gelişmeler, salgın gibi faktörler fiziki kartlara gereksinimi tamamen kaldırır mı bilinmez, ancak 2020 yılının ilk çeyreğinde 9 milyar 181 milyon TL olan temassız kartlarla yapılan işlem tutarı, 2021 yılının aynı döneminde yaklaşık 5 kat artışla 45 milyar 925 milyon TL'ye ulaşmış durumda. Temassız kartlarla yapılan işlem adedi de bu yılın ilk üç ayında, geçen yılın aynı dönemine oranla yaklaşık 2,8 kat artarak toplam 663 milyon 159 bine yükseldi. Bankalararası Kart Merkezi'nin (BKM) verilerine göre; 2020 yılının ilk üç aylık döneminde 76 milyon 485 bin olan temassız kart sayısı ise 2021 yılı ilk çeyreğinde 102 milyon 485 bin olarak kaydedildi." diye konuştu.



Türkiye Bankalar Birliği (TBB) raporu verilerine dayanarak 2019 sonunda 53 milyon 234 bin olan dijital bankacılık müşteri sayısının 2020'de pandeminin etkisi ile 65 milyon 677 bin kişiye ulaştığını bildiren Serpil Kahraman, 2019 yılında 67 milyon 387 bin olan internet bankacılığı kullanıcı sayısının 2020 yılında 74 milyon 817 bine, yine 2019 yılında 78 milyon olan mobil bankacılık kullanıcı sayısının ise 2020 yılında 98 milyon 61 bin kişiye ulaştığını, dijital bankacılığa yönelenlerin dörtte birini 36-55 yaş grubunun oluşturduğunu, şubede işlem yapmayı tercih edenlerin çoğunluğunun ise 55 yaş üstü kişiler olduğunu kaydetti.

Serpil Kahraman, bankacılıkta yeni dönemle birlikte artık bankaların şubeye gidilmeksizin, görüntülü görüşme yoluyla müşteri kabul edebildiğini hatırlatarak, "Esasen yeni dönem dijital bankacılık sadece şube operasyonlarını değil, ekonominin genelini etkileyecek olması açısından ayrıca önem arz ediyor. Şöyle ki şubesiz bankacılıkla şube sayısı dolayısıyla da sektörde istihdam oranı azalacaktır ki halihazıra bankaların, uzman yardımcısı ve gişe yetkilisi gibi kimi pozisyonlarda görev tanımlarını birleştirmiş olduklarını görüyoruz" değerlendirmesinde bulundu.

Kahraman, "TBB son raporuna göre; sektörde faaliyet gösteren toplam 54 bankada Mart 2020'de 10 bin 161 olan şube sayısının Mart 2021'de 9 bin 924'e, aynı dönem için personel sayısının ise 188 bin 164'ten 185 bin 981'e düştüğünü görüyoruz. Şubesiz bankacılığın en önemli alternatif kanallarından çağrı merkezlerinde çalışsan sayısı ise artıyor. Çalışan sayısı Aralık 2020'de 9 bin 851 iken, Mart 2021'de 10 bin 237'ye ulaşmış durumda" diye konuştu.

Dijital bankacılık işlemlerinde EFT'nin yüzde 51 ile ilk sırada yer aldığını bildiren Kahraman, alternatif kanallarda yapılan işlem türüne bakıldığında ise yatırım işlemlerinde birinci sırayı hisse senedi işlemlerinin aldığını kaydetti. DHA


FACEBOOK YORUMLAR

YORUMLAR

  • 0 Yorum

test