Türkiye genelindeki 85 Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirler Odası yönetimi yarın saat 11:00’de yapacakları basın açıklamalarıyla içinde bulundukları durumu protesto edecek. İzmir Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirler Odası Başkanı Şerif Yıldız, son yıllarda bir dizi zorlukla karşı karşıya kaldıklarını söyleyerek, “Bu zorluklar; Gelir İdaresi Başkanlığı'nın sistemsel altyapısındaki arızalardan, karmaşık beyanname altyapısından, vergi mükellefleri adına talep edilen her türlü bilginin mali müşavirlerden istenmesine kadar çeşitli unsurlardan kaynaklanıyor” dedi.

Şerif Yıldız.jpg

“TÜİK’E VERİ TOPLUYORUZ”

Muhasebe kayıtlarını tutması nedeniyle mali müşavirler adeta kamu kurumlarının veri taleplerini karşılayan bir merkez olarak görüldüğünü aktaran Yıldız, “Mali Müşavirlerin rutin mesleki faaliyetlerinin dışında 2014 yılından beri muhasebesini tuttuğu vergi mükelleflerinin faaliyetine ilişkin TÜİK anketlerini dolduruyor. Sanayi Sicil Kanunu kapsamında üretime dayalı Sanayi Sicil Belgesi bulunan kurum, kuruluş, firma ve şahısların işletme cetvellerinin gönderilmesi isteniyor. Son 10 yılda kamunun mali alandaki dijital dönüşümüne bizler önemli katkılar verdik. Buna karşılık kendi ofislerinin dijital dönüşümüne, mesleki uygulamalarda RPA teknoloji kullanımına ve yapay zeka  kullanımına ilişkin hiçbir mali destek alamayıp sorunlarımızla baş başa bırakıldık” diye konuştu. Gelir İdaresi Başkanlığı'nın sistemsel altyapısında yaşanan arızaların kendilerini bunalttığını söyleyen Yıldız, “Bu arızalar mali müşavirlerin işlerini yürütmesini zorlaştırıyor. Sistemin düzeltilmesi ve güncellenmesi için acil adımlar atılmalı. Ayrıca vergi beyannamelerinin hazırlanması sürecindeki karmaşıklık giderilmeli” ifadelerini kullandı.  

İŞTE 13 TALEP

  • 1- Beyan ve bildirimler sadeleştirilmeli
  • 2- Gelir idaresinin dijital sistemleri sorunsuz çalışmalı
  • 3- Kurumlar Vergi, SGK, KDV1 ve KDV2, E-Defter, Geçici Vergi, TÜİK Anketleri, Yıllık işletme Cetvellerinin ötelenmesi, süre uzatımları son gün ve son saate bırakılmamalı
  • 4- E- Defterlerin, aylık ve 3'er aylık dönemler halinde değil, yıllık gönderilebilmeli; E-Defter ve Berat  ikincil kopya gönderimleri kaldırılmalı
  • 5- E-Defterlerin meslek mensubu şifresi ile gönderilebilmesi sağlanmalı
  • 6- Enflasyon muhasebesinin yıllık olarak ya da KOBİ'lerin belli kriterler çerçevesinde ihtiyari olarak yapılması sağlanmalı
  • 7- Resmi tatil ve diğer tatillere denk gelen süreler ilave bir düzenleme ve bildirim olmaksızın tatil süresi kadar uzatılmalı
  • 8-Form BA ve Form BS bildirimleri kaldırılmalı
  • 9- GEKAP beyannameleri kaldırılmalı ya da üretim aşamasında alınmalı
  • 10- Gerçek faydalanıcı bildirimleri kaldırılmalı
  • 11- KDV2 tahsilat denetimi mali müşavirlere ilave yük olarak verilmemeli
  • 12-Mali müşavirlerin mesleki ve örgütsel sorunlarının kalıcı olarak çözülmesi için 35 yıl önceki şartlara göre hazırlanan meslek yasası yenilenmeli
  • 13- Sorunlarımız çözümü için Cumhurbaşkanına; siyasi partilerin TBMM’deki temsilcilerine ve son olarak ilgili bakanlıklarla teknik görüşmeler yapılması için randevu talep ediyoruz.

Muhabir: Berfin Kortak