Ege Kuru Meyve ve Mahsulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, Ege İhracatçılar Birliği (EİB) Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi ve TİM Yönetim Kurulu Üyesi ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Birol Celep ile birlikte, Türkiye'nin önemli sektörlerinden olan kuru meyve sektörünün 2023 yılındaki performansını değerlendirmek ve 2024 hedeflerini açıklamak amacıyla basın toplantısı düzenledi. Toplantıda konuşan Başkan Işık, 2023 yılında yaşanan felaketlere ve üretimdeki zorluklara rağmen 1 milyar 610 milyon dolarlık satış rakamını yakaladıklarını ve bu satışın yüzde 60'ının Egeli kuru meyve ihracatçıları tarafından gerçekleştirdiğini vurguladı.

Whatsapp Görsel 2024 01 26 Saat 12.08.07 B23A955C

"Dünyanın ambarıyız"

Türkiye'de ilk ihracatçı sektörlerinde biri olan kuru meyve sektörünün; çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incirde dünya liderliğini bu yıl da sürdürdüğünü kaydeden Ege Kuru Meyve ve Mahsulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, "Kuru meyvede dünyanın ambarıyız" diyerek, kuru meyvede Türkiye'nin bir dünya markası haline geldiğinin altını çizdi. 2023 yılında yaklaşık 500 bin ton civarında kuru meyveyi dünyaya ihraç ederek, 1 milyar 610 milyon dolarlık satış rakamına ulaştıklarını belirten Başkan Işık, yaşanan deprem felaketiyle birlikte kuru meyve üretiminde yoğunluk olan illerde tarım alanlarını ve ürünleri kaybetmelerine rağmen, üretilen ürünlerin de yüzde 75 civarının ihraç edilmesine rağmen iyi bir sene geçirdiklerini söyledi. Başkan Işık, dünya sıralamasında üzüm ve kayısıda 1'inci ve kuru meyvede ise 2'nci olduklarını söyleyerek, Türkiye'de ürünlerin ihracatında en önemli konulardan birinin stoklama olduğunun altını çizdi. Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin ihraç pazarlarını çeşitlendirmek için yoğun bir mesai harcadığını aktaran Başkan Işık, 2023 yılında ABD, Japonya, Çin, Brezilya başta olmak üzere pek çok uzak pazarlarda ihracat artışlarının ortalama artışın üzerinde gerçekleştiğini söyleyerek, “2023 yılında Amerika Birleşik Devletleri’ne ihracatımız yüzde 50’lik artışla 62 milyon dolardan 94 milyon dolara, Japonya’ya ihracatımız yüzde 26’lık artışla 27,5 milyon dolardan 35 milyon dolara çıktı. Çin’e ihracatımız ise; yüzde 23’lük artışla 12 milyon dolardan 14,6 milyon dolara yükseldi. Brezilya’ya ihracatımız yüzde 69’luk artışla 4 milyon dolardan 6,8 milyon dolara ilerledi. Ticaret Bakanlığımızın ortaya koyduğu Uzak Pazarlar Stratejisiyle uyumlu olarak 2024 ve sonraki yıllarda tanıtım çalışmalarımızı bu pazarlarda yoğunlaştıracağız” ifadelerini kullandı.

Türk ürünleri tüm dünyada

Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, lisanslı depoculuk ve ihtisas borsalarının önemine değinerek, "Tarım sektörü suyu en çok kullanan sektörümüz dünya olarak vahşi sulamadan vazgeçmemiz gerekiyor. Damlama sulamaya geçmeliyiz. Devletimizin daha fazla desteklemesi gerekiyor. Tarım Birliklerimizle birlikte ABD pazarında yürüttüğümüz Turkish Tastes Projemiz başarıyla ilerliyor. Önümüzdeki dönemde ABD temaslarımıza Bakan Yardımcılarımız da katılacak. Ürününüzü satarken o ülkenin şeflerine ve mutfaklarına sokamadığınız sürece önemi yok. Biz EİB olarak Türk ürünleriyle o mutfaklarda neler yapılabileceğini Turkish Tastes Projemiz de gösterdik, Turkish Tastes isimli referans kitabı hazırladık. Kitapla hedef kitleye bir yandan ürünlerimizi, mutfağımı ve kültürümüzü tanıtırken bir yandan da Türk ürünlerinin dünyanın tüm mutfaklarında kullanılabileceğini göstermiş olduk" diye konuştu.

Bakanlıkla koordineli çalışma

“Türkiye İhracatçılar Meclisi, ülkemiz ihracatçılarını ulusal ve uluslararası arenada temsil etmek, pazar alanlarımızı genişletmek ve ihracat kapasitemizi arttırmak adına faaliyetlerini sürdürüyor" diye konuşan TİM Yönetim Kurulu Üyesi ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Birol Celep ise, ABD, Japonya ve Çin’e kuru meyve sektörünün ihracat artışının önemini vurgulayarak, “Bu pazarlardaki artışlarda geçmiş dönemde bu ülkelere yönelik sürdürdüğümüz TURQUALITY Projelerinin payının olduğuna inanıyorum. Geçtiğimiz aylarda Türkiye İhracatçılar Meclisi olarak Tarım ve Orman Bakanımız Sn. İbrahim Yumaklı’nın katılımı ile Genişletilmiş Başkanlar Kurulu toplantısı geçekleştirdik. Toplantıda tarım ürünleri ihracatımızın sürdürülebilir olması kapsamında tarım sektörü ihracatçılarımızın Tarım ve Orman Bakanlığı ile koordineli ve işbirliği içerisinde çalışma yürütebilmesi adına yeni bir mekanizmaya geçilmesi yönünde adım atıldı. Bu karar ile artık tarım ürünleri ihracatındaki taleplerimiz ve sorunlarımız ilk elden takip edilebilecek; Tarım ve Orman Bakanlığı ile koordineli olarak çalışabileceğiz. Türkiye markasının bilinirliğinin arttırılması adına faaliyetlerimizi sürdürüyoruz” dedi. 

Kaynak: Dilek Çakır