Kurban eti ye ama etin kurbanı olma!

Kırmızı et tüketiminin en fazla olduğu Kurban Bayramı dönemiyle ilgili uyarılarda bulunan Diyetisyen Mesude Evirgen, fazla kırmızı et tüketiminin insan sağlığına zarar vereceğini söyledi. Kırmızı etin yanında bol bol salata tüketilmesini öneren Evirgen, “Yüksek posa alımı et tüketimin de oldukça önem taşımaktadır” dedi

Kurban eti ye ama etin kurbanı olma!
29 Temmuz 2020 - 16:20

KENAN YEŞİL-ÖZEL HABER

Hayvansal besinler arasında en fazla protein içeren besin kaynağı olan kırmızı et, kurban bayramı dolayısıyla en fazla tüketiminin gerçekleştiği günler yaklaşıyor. Kırmızı et tüketiminin artmasıyla birlikte çeşitli rahatsızlıkların da meydana  gelmesi bayram sevinçlerin acıya dönüşmesi yanı sıra ‘fazla kilo aldım’ şikayetleri de beraberinde getiriyor. Uzmanlar ise kırmızı et tüketimi konusunda uyarıyor. Diyetisyen Mesude Evirgen, kırmızı et tüketiminin artması ile sağlıklı beslenmenin olumsuz etkilendiğini ve insan sağlığına da zararları olduğunu söyledi. Kırmızı etin yanında tüketilmesi gereken yiyecekler hakkında bilgiler veren Evirgen, bayram sevinçlerin acıya dönüşmemesi için sağlıklı beslenmeyi dikkat edilmesi gerektiğini belirtti.

Et tüketimi artması düzensiz beslenmeye neden oluyor

Kurban bayramını diğer bayramlardan ayıran en önemli özellik et tüketimi olduğunu dikkat çeken Diyetisyen Mesude Evirgen, “Kurban bayramı ile beraberinde düzensiz beslenme gelmektedir. En temel besin gruplarımız olan süt, yoğurt, sebze ve meyvelerin tüketimi azalıyor. Böylece vücudumuz için gerekli olan vitamin, mineral alımı azalmaktadır. Kırmızı et tüketiminin artması ile diyete olan uyum ve sağlıklı beslenme olumsuz şekilde etkilenmektedir. Et tüketiminin yanında şeker tüketimi de artmaktadır. Beslenme örüntünüzün miktarı ve saati değişkenlik göstermektedir. Her ne olursa olsun beslenme programına uyum göstermeye ve 2-3 saatte bir beslenmeye dikkat edilmeli” dedi.

Kolesterol ve kalp rahatsızlıkları olanlar dikkat!

Kurban bayramında yüksek miktarda et tüketiminin insan sağlığına da olumsuz etkileri olacağını vurgulayan Diyetisyen Evirgen, “Doymuş yağ tüketim miktarınız artacaktır bundan dolayı kolesterol, kalp rahatsızlıkları olan bireyler, diyabet ya da yüksek tansiyonu olan bireyler miktarda kontrolü sağlayıp az yağlı etleri tercih etmelidirler. Kurbanlarınızın kesimden tüketim anına kadar uygun koşullarda hazırlanıp tüketilmesi gerekmektedir. Etlerinizi tüketeceğiniz miktarlar kadar ayırıp buzdolabı poşetinde saklamanız gerekmektedir. En önemli nokta tüketeceğiniz zaman eti çözdürmeniz gerektiğidir. Etinizi saklarken buzdolabında -2 derecede 1-2 hafta, derin dondurucuda ise -18 derecede daha uzun süre etler saklanabilir. Etlerin dondurulduktan sonra tekrar çözündürülmesi mikroorganizma oluşumunu arttırmaktadır” diye konuştu.

Kavurma kendi yağında pişirilmeli

Kurban bayramına özel yapılan kavurmanın içine kuyruk yağı ve tere yağ eklemeden kendi yağında kısık ateşte pişirilmesini öneren Evirgen, “Kurban bayramında etlerin rigor mortis yani etlerin olgunlaşması ve ilk kesim anının sertliğinin geçmesi beklenip tüketilmelidir. Etlerin sindirimi zor olduğu için hemen tüketmeyip 1-2 gün sonra bekletip tüketmeniz gerekmektedir. Etlerinizi pişirirken sağlıklı pişirme yöntemlerini kullanmalısınız. Haşlama, ızgara yada fırınlama yöntemleri sağlıklı et pişirme tekniğidir. Sağlıksız yöntemlerle pişen etlerin fazla yanması sonucu kanserojen etkisi yani kanser yapıcı maddeler artmaktadır ve vitamin mineral kayıplarına yol açmaktadır.Kurban bayramında et tüketiminin artması ile paralel su tüketiminizde artış göstermelidir. Sıvı ihtiyacının karşılanması açısından gerek misafirliklerde gerekse evinizde bitki çayı tüketiminize dikkat etmeniz gerekmektedir” şeklinde konuştu.

Bol bol salata tüketin

Kurban etini tüketirken yanında mutlaka bol salata ile tüketmelisi tavsiyesinde bulunan Evirgen, “Yüksek posa alımı et tüketimin de oldukça önem taşımaktadır. Bayram ziyaretlerinizde her zaman sağlıklı alternatifler seçilmeli. İçecek olarak asitli içecekleri değil ayran, bitki çayı, yemeklerde beyaz ekmek değil tam tahıllı ekmekleri tüketilmeli. Tatlı olarak şerbetli şuruplu tatlıların yerine hafif sütlü tatlılar ve dondurma çeşitlerini tercih edilmeli. Bayram tatili boyunca her gün düzenli şekilde fiziksel aktivite yapılmalı. Sağlıklı beslenme ve fiziksel aktivitenin ayrılmaz ikili olduğunu unutulmamalı” diye konuştu.

Kurban Bayramı için altın tavsiyeler
Diyetisyen Mesude Evirgen’den Kurban Bayramı’nda et tüketimi ile ilgili altın tavsiyeleri:

-Etler mangal yapılacaksa; kömürleşecek şekilde kızartılmaması gerekir kömürleşen etler her zaman kanser riski taşır.  Etin ateşe yakın olması B1, B12, folik asit gibi vitaminlerin kaybına yol açmaktadır.

-Et kullanılarak yapılan sebze ya da baklagil yemeklerine yağ ilave edilmemelidir. Özellikle katı yağlar, et yemeklerinde kullanılmamalıdır, etin kendi yağı ile pişmesi sağlanmalıdır.

-Kurban bayramının geleneksel yemeği haline gelen kavurmanın içine tereyağı veya kuyruk/iç yağı eklemeden, kendi suyunda, kısık ateşte pişirme yapılmalıdır.

-Genel olarak sakatat tüketimi de artmaktadır. Ancak özellikle kolesterol hastaları ile kalp-damar hastalığı riski taşıyan kişiler sakatat tüketiminden kaçınmalıdır.

-Kavurma ve kırmızı et öğle öğününde tüketilmeli, akşam öğününde ise sebze, kuru baklagil gibi posa içeriği yüksek yemekler tercih edilmelidir.

-Etlerin yanında rafine edilmiş pilav/makarna yerine bulgur/esmer pirinç; asitli/gazlı içecekler yerine ayran/yoğurt/cacık tüketilmelidir.

-Günlük (2-2.5 lt) su tüketimine dikkat edilmelidir.

-Gidilen bayram ziyaretlerde; meyve suları yerine açık çay/bitki çayları; hamur tatlıları/çikolata yerine sütlü tatlılar/meyveler tercih edilmelidir.

-Son olarak; bayramlarda da yeterli ve dengeli beslenme ilkelerine uygun miktarda et tüketirken çeşitlilik yaratmak için, diğer besin grupları olan ‘süt grubu’, ‘ekmek grubu’, ‘sebze grubu’ ve ‘meyve grubu’ ile aynı öğünde birlikte tüketmeye özen gösterilmelidir.

FACEBOOK YORUMLAR

YORUMLAR

  • 0 Yorum

test