Reklam
Reklam
Reklam

İzmir'e bir çöplük giriyor

Aliağa’da sökülmesi için yola çıktığı ve yüksek miktarda asbest taşıdığı iddia edilen uçak gemisi NAe Sao Paulo’nun, Türk karasularına girişine izin verilmemesi gerektiğini belirten TMMOB İl Koordinasyon Kurulu, gemiyi hiçbir ülke kabul etmezken, neden Türkiye’nin kabul ettiğini sordu

İzmir'e bir çöplük giriyor
09 Nisan 2021 - 14:51 - Güncelleme: 09 Nisan 2021 - 15:25
Reklam

SERCAN ÖZİPEKÇİ

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) İl Koordinasyon Kurulu, 1963-2000 yılları arasında Fransız Donanması’nda, ardından Brezilya Donanması’nda kullanıldıktan sonra hurdaya ayrılan Uçak gemisi NAe Sao Paulo’nun SÖK Denizcilik tarafından açık arttırma yolu ile satın alınarak Aliağa’ya söküm için getirileceği iddiaları ile ilgili basın açıklaması düzenledi.

“İzmir’e bir çöplük giriyor”

Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan TMMOB İzmir İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri Aykut Akdemir, “Gemi sökümünde dünya lideriyiz. Bizden sonra Hindistan, Bangladeş, Pakistan geliyor. Biz bu ülkelerin lideriyiz. Geminin içinde ne var bilmiyoruz, göstermiyorlar ama TMMOB biliyor. Kamunun bir görevi var, bunu yapmasını istiyoruz. Bu kadar ucuz bir fiyat vererek geminin alınmasının sebebi nedir? Hiçbir ülke bu gemiyi kabul etmezken bizim kabul etmemizin nedeni nedir? Türk karasularına bir çöplük giriyor. Gemide 600 kiloluk asbest olduğu iddiaları var. Bunun temizlendiği ile ilgili bir belge yok. Bu belgeleri İzmirlilerin görmesi gerek. Bu belgeler olmadan bu gemiyi Türk karasularına sokarlarsa suç işleyecekler. Bu açıklama bir suç duyurusudur, bunu buradan açıklıyoruz. Aliağa’da binlerce gemi söküldü, birçok atık ve asbest söküldü orada. Bu atıkların ne yapıldığı nereye döküldüğü ile ilgili bir açıklama ya da belge yok. Az önce bahsettiğim belgeler olmadan, arındırma işlemleri olmadan bu geminin Türk karasularına sokulmaması gerekiyor. Belediye başkanı kendi görevini yapsın biz kendi işimizi yapıyoruz” dedi.



600 bin ton asbest iddiası

TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İzmir Şube Başkanı Helil İnay Kınay ise, okuduğu basın açıklamasında, “En son Brezilya Donanmasında kullanıldıktan sonra hurdaya ayrılan Uçak gemisi NAe Sao Paulo’nun SÖK Denizcilik tarafından açık arttırma yolu ile satın alınarak Aliağa’ya söküm için getirileceğine dair haberler paylaşılan CLEMENCEAU sınıfı geminin İMO NO: MMSI 710442000 PWSP kaydının bulunduğu bilinmektedir. Yapım yılı da göz önünde bulundurulduğunda, asbest ve radyoaktivite dahil olmak üzere önemli miktarda tehlikeli ve zararlı atık içerdiği, söz konusu geminin savaş gemisi olması itibari ile nükleer denemelerde kullanıldığı iddia edilmektedir. Yapım yılı ve teknolojisi göz önüne alındığında yüksek miktarda tehlikeli ve zararlı atık içeren bu gemi ile ilgili iddiaların doğru olması halinde, çevreye ve canlı yaşamına telafisi mümkün olmayan zararlar vereceği bilinen bir gerçektir. Geminin alım fiyatı ton başına 75 $ olduğu iddia edilmektedir. Gemi Söküm Sektöründe ortalama metal fiyatının ton başına 450 $ olduğu bilinmektedir. Satın alma fiyatı piyasa ortalamalarının çok altında olan bu geminin fiyatı ‘ucuzdur vardır bir hikmeti’ sorusunu da gündeme getirmektedir. Geminin Avrupa’da bulunan Gemi Söküm tesislerinde sökülmemesi, Hindistan’da bulunan tesislerde sökümünün gerçekleştirilememesi nedeni ile Aliağa’nın seçildiği iddiaları bulunmaktadır. Hindistan’ın sökmeyi kabul etmediği Gemiyi Aliağa’da sökülmek üzere hangi gerekçe ve koşullarla kabul edilmiştir? Çevre Kanunu’nun 13. Maddesine göre tehlikeli atıkların ithalatı yasaktır. Aynı şekilde, ülkemizin de taraf olduğu Tehlikeli Atıkların Sınır Aşırı Taşınması ve Bertaraf Edilmesinin Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesi de tehlikeli atık ithalatını yasaklamaktadır. Söz konusu gemi tehlikeli atıklardan ve kontamine olmuş yapılardan arındırılmış mıdır? Geminin 600 ton asbest içerdiğine ilişkin iddialar bulunmaktadır. Asbeste dair herhangi bir inceleme yapılmış mıdır? Asbestten arındırıldığına dair herhangi bir bilimsel rapor bulunmakta mıdır? Gemide denetim yapılmış ise asbeste dair analiz sonuçları nelerdir? Atık gemilerin ithalatı için bir zorunluluk olan uluslararası geçerliliği olan bir notifikasyon bulunmakta mıdır? “diye konuştu.



“Söküm gerçekleşmemeli”

Gemi Söküm Yönetmeliği gereği, yabancı bayraklı geminin tüm atıklardan arındığına ilişkin belgesinin bulunması, gas-free işlemlerinin gemi Ülkemize getirilmeden önce yapılmış olması, ilgili makamlardan notifikasyon ve ordino işlemlerinin tamamlanmış ve gerekli izinlerin alınmış olması gerektiğine vurgu yapan Kınay, “Aliağa Gemi Söküm Tesislerinde 1974 yılından beri sökülen gemilerden çıkarılan her türden tehlikeli zararlı kimyasal sınıfından olan bileşenlerin miktarı, nerede ve nasıl arıtıldıklarına dair belgelerin kamuoyu ile paylaşılması gerekmektedir. Gemide bulunması muhtemel radyoaktif atıkların nasıl bertaraf edileceği hususu çevre ve halk sağlığına ilişkin endişelerimizi arttırmaktadır. Ülkemizin atık ithalatı sürecinde Avrupa’nın ürettiği ancak kendi topraklarında bertaraf etmediği, başka ülkelerin kabul etmediği atıkların gönderildiği bir çöplük haline getirilmesi kabul edilemez. Gemi hakkındaki iddialar ile ilgili olarak sorularımıza ilgili kurum, kuruluş ve kişiler tarafından belgelerle birlikte cevap verilmeden, kamuoyu bilgilendirilmeden geminin ülkemiz karasularına girişine izin verilmemeli, söküm işlemi gerçekleştirilmemelidir. Aksi durumda, sürecin hukuksuzca yürütüldüğü ve fiili durumla tehlikeli atığın ülkemize sokulduğuna dair endişelerimiz pekişecektir” ifadelerini kullandı.


FACEBOOK YORUMLAR

YORUMLAR

  • 0 Yorum

test